Skip til indhold
arrow_drop_down_circle

1899: Elektriciteten kommer med sporvognen

1899 blev et særligt år - for transport og elektricitet.

Som de første i Danmark kunne Frederiksbergs Sporvejs- og Elektricitetsaktieselskab invitere indenfor i eldrevne sporvogne, og samme år blev også det første elektriske gadelys tændt på Frederiksberg. Elektriciteten kom fra Hortensiaværket (opført 1898).


Billede af den første elektriske sporvogn i Danmark, der indvies på hjørnet af Gammel Kongevej og Falkoner Allé (ved rådhuset), 1899.

Næsten samtidig fik ejendomme i området – blandt andet butikkerne på Gl. Kongevej – også el. Herefter fulgte de private forbrugere og industrien.

Efterspørgslen på elektricitet steg lynhurtigt, og i 1908 blev der bygget endnu et elværk på Frederiksberg. I 1937, da Frederiksberg Kommune havde overtaget el-forsyningen, oprettede kommunen sammen med NESA og NVE et selskab og byggede elværket Isefjordsværket.

I 2008 overtog Ørsted (hed dengang DONG Energy) elnettet på Frederiksberg.