Nyheder
CO2-udledning næsten halveret ved elektrificering af kloakstrømpeforinger
I august 2025 testede vi CO2-besparelsespotentialet ved elektrificering af processer i strømpeforingsarbejdet på Ane Katrines Vej. Det skete i tæt samarbejde med Per Aarsleff, vores entreprenør på strømpeforinger.
Opstilling af tre scenarier – Bussiness as usual, Optimeret og Faktisk
Vi ønskede at elektrificere så mange processer i arbejdet som muligt og beregne CO2-besparelsen med det formål at finde frem til den proces, der er mest hensigtsmæssig ift. miljøet, økonomien og det sociale aspekt.
Vi fik skitseret arbejdets forskellige processer sammen med Aarsleff, og WSP foretog LCA (beregning af miljøpåvirkningen) på de tre scenarier. Business as usual er scenariet, hvor vi fortsætter med anlægsarbejdet, som vi plejer (Figur 1. 330 kg CO2æ). Optimeret scenarie er, hvor vi får omstillet alt til el (Figur 2. 50 kgCO2æ), og det Faktiske scenarie er, hvad der skete på Ane Katrines Vej (Figur 3. 198 kg CO2æ).
Figur 1. Figur 2. Figur 3.
Det lykkedes os at elektrificere følgende:
- Vi fik entreret med en el-spulevogn til spuling af kloak - udviklet i Tyskland og kørt op til arbejdet. Og vi reducerede antallet af spul fra 4 til 2.
- Vi lejede et stort batteri (575 kWh.), der kunne omstille dieselgeneratoren, som driver selve strømpeforingen. Transport af batteri til byggepladsen foregik på diesel. Vi kunne have nøjes med et ca. 200 kWh batteri, men det var ikke til rådighed på markedet.
- Vi fik elbaseret tv-inspektion af kloak vha. batteri i bilen. Selve kørslen var fortsat på diesel.
Et flot resultat med plads til forbedring
Vi fik reduceret væsentlige mængder CO2 på spul, på trods af et ekstra kraftigt spul udført med en dieseldrevet spuler. Vi fik også reduceret rigtig meget på installation af strømpe, mens vi har udledt lidt mere på transport, da spulebilen blev transporteret fra Sønderjylland til Frederiksberg på diesel. Resultatet er uændret på produktion af strømpen, som det ikke lykkedes os at få ændret.
Tager vi produktion af strømpen ud af ligningen, lykkedes det os at spare 40% CO2, hvilket er rigtig fornuftigt. Der er mange lavthængende frugter, der kan høstes fremadrettet – først og fremmest på transportdelen, men også et mindre batteri og ingen ekstra spul vil reducere. Endelig har vi selvfølgelig et ønske om på den lange bane også at kunne reducere CO2-udledningen i produktionen af strømperne.
Billede af det store batteri, der ankommer til byggepladsen.
Begejstring og fremtidsperspektiver fra Aarsleff
Martin Møller fra Aarsleff udtaler: ”I dette projekt afprøvede vi alt det eldrevne, vi kunne opspore. Vi har fx været i Tyskland for at hente en el-spuler ind til projektet – måske den eneste i Europa! 40% mindre CO2-udledning på byggepladsen ved installation af strømper er virkelig en flot reduktion, og det motiverer os til at investere. Så på budgettet har vi allerede nu en ny ”hatte”-bil til stik-renoveringer, som bliver elektrisk.”
Tom Jensen fra Aarsleff fortsætter: ”det kunne også være interessant at undersøge, om man kan udvikle bilen til strømpeforing med batteri, og så skal vi se på muligheden for elpumper til overpumpning, der er nødvendigt ved foring af store kloakker og endelig muligheden for at omstille fra damp til blue light i hærdningsprocessen.”
Fremtidens CO2-aftryk op til 11 ton lettere
Christoffer Jacobsen, der er Frederiksberg Forsynings projektleder på arbejdet, forudser at Frederiksberg Forsyning potentielt kan reducere sit CO2-aftryk på strømpeforinger med 2,5 - 5,5 ton CO2æ årligt ved at elektrificere alle strømpeforinger som på Ane Katrines Vej. Og hvis vi lykkedes med at elektrificere op til ”Optimeret” niveau, så kan vi reducere med op til 11 ton CO2æ årligt, svarende ca. til en persons årlige CO2-aftryk.
Succes på alle tre bundlinjer
![]() |
Berit Godskesen, der er fagleder for bæredygtighed i Frederiksberg Forsyning forklarer, hvordan projektet har leveret positivt på alle tre bundlinjer. ”Vi opnår en markant CO2-reduktion, særligt hvis vi gør alvor af at elektrificere fremtidige strømpeforinger på Frederiksberg. |
![]() |
På byggepladsen bemærkede både medarbejdere samt nysgerrige tilskuere og naboer, hvor støj- og lugtfrit arbejdet var, og det var en bonus, der tapper ind i vores mål om også at forbedre på den sociale bundlinje. |
![]() |
Vi forventer, at selvom det pt. er dyrere at indkøbe og leje eldrevne lastbiler og batteripakker end de konventionelle fossildrevne, så bliver drift og serviceomkostninger lavere. Forhåbentlig vil elektrificeringen i sidste ende blive billigere – men det vil tiden vise, når vi måske om et års tid har konkrete priser på drift og service. |
Vores arbejde med at omstille til el stopper helt sikkert ikke her. Erfaringerne fra Ane Katrines Vej kommer vi til at bruge i alle vores aktiviteter, hvor vi ønsker at omstille fra fossile til emissionsfri maskiner. Potentialet er virkelig stort, især når vi samarbejder på tværs med leverandører og ser på alle dele af processen.”
Fakta
Strømpeforing er en metode til fornyelse af kloakledninger, hvor en blød polyesterfiberstrømpe skydes ind i den eksisterende kloakledning og derefter hærdes, fx med damp eller lys. Processen involverer diverse biler og maskiner, der traditionelt kører
Publiceret: 25-11-2025



